"SELAMAT DATANG KE BLOG INI. GUNAKANLAH IANYA UNTUK TUJUAN BERKONGSI PENGETAHUAN MEMBINA DAN POSITIF. ADALAH TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI MENGGUNAKAN BLOG INI UNTUK TUJUAN MENGKRITIK DAN MENFITNAH MANA-MANA PIHAK SERTA MENYEBARKAN BERITA PALSU ATAU YANG BOLEH MENGAIBKAN DAN MEMALUKAN PIHAK-PIHAK TERTENTU. BEGITU JUGA PERKARA-PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN ISU-ISU POLITIK TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI DIBINCANGKAN DALAM BLOG INI."

30 April 2011

Cuci RAM Komputer anda kamudian dapatkan peningkatan dalam kelajuan komputer anda...


Baiklah cuci di sini bukan bermaksud anda buka komputer anda, cabut RAM dan cuci. Yang dimaksudkan di sini ialah menggunakan kaedah kongigurasi dalam sistem komputer. RAM(RANDOM ACCESS MEMORY)  atau dalam Bahasa Melayu bermaksud Ingatan Capaian Rawak. RAM penting secara asas pada pemikiran kita untuk dijadikan sebagai kuasa enijn untuk mencari maklumat yang kita hendaki dan buat apilkasi di dalam sistem komputer, sebab itu semakin besar RAM semakin cepat operasi komputer kita…Samalah macam cc enjin kereta ada 1.3, 1.8, 2.0, 2.5 dan banyak lagi..
Namun demikian jika sudah terlalu banyak fail yang di simpan dalam memory yang besar akan berlaku kesukaran untuk RAM aksess memorinya. Jadi menyebabkan ianya menjadi semakin perlahan proses komputer anda Maka buatlah clean up supaya kelajuannya akan meningkat sedikit. Caranya ialah menggunakan trik yang cukup mudah iaitu;

Buka Notepad dalam Accessories komputer anda kamudian taipkan: FreeMem=Space(512000000) jika RAM anda 512 mb, boleh edit atau tuliskan ikut berapa kemampuan RAM anda.

Kamudian simpan /  SAVE AS dengan nama fail: RAMcleaner.vbs. kamudian klik untuk Run. Anda akan mendapati ada peningkatan dalam kelajuannya. Jika anda tidak berapa arif tentang cara ini boleh juga gunaka perisian percuma yang boleh anda download dari internet..

Terima kasih dan selamat mencuba..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan