"SELAMAT DATANG KE BLOG INI. GUNAKANLAH IANYA UNTUK TUJUAN BERKONGSI PENGETAHUAN MEMBINA DAN POSITIF. ADALAH TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI MENGGUNAKAN BLOG INI UNTUK TUJUAN MENGKRITIK DAN MENFITNAH MANA-MANA PIHAK SERTA MENYEBARKAN BERITA PALSU ATAU YANG BOLEH MENGAIBKAN DAN MEMALUKAN PIHAK-PIHAK TERTENTU. BEGITU JUGA PERKARA-PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN ISU-ISU POLITIK TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI DIBINCANGKAN DALAM BLOG INI."

02 Januari 2010

Cara-Cara Scan Virus Komputer

Kadang-kadang kita hanya menggunakan kmputer tanpa memikirkan kselamatannya, terutama data yang kita telah simpan di dalamnya. Apa salahnya kita scan komputer kita atau full scan sekali seminggu. Namun demikian untuk pengetahuan semua pembaca adalah elok kita scan setiap pendrive, cd atau disket dahulu yang telah kita gunakan di komputer lain sebelum membukanya di komputer kita. Scan virus digunakan untuk mengesan virus di dalam komputer. Di bawah ada beberapa cara untuk kita melakukan proses scan. Terdapat pelbagai cara untuk scan virus. Kebiasaannya kita hanya perlu menekan butang scan. Cara-cara scan yang akan dibincangkan ialah :

1. Scan melalui klik kanan pada mouse
2. Scan melalui schedule task
3. Scan menggunakan program antivirus

1. Scan melalui klik kanan pada mouseWindows menyediakan kemudahan scan hanya melalui klik kanan pada mouse.Scan boleh dilakukan pada drive, folder ataupun fail.

2. Scan melalui schedule taskMelalui Schedule Task, komputer boleh menjalankan program antivirus secara automatik.Kita harus mengetahui kedudukan program antivirus tersebut.Cara memasuki program schedule task :

Start > Control Panel > Schedule Task > Add Schedule Task > Masukkan program antivirus

3. Melalui proses ini klik pada perisian Antivirus yang terdapat di dalam komputer kita. Selepas dibuka sila ikut arahan yang terdapat di dalamnya. Sila gunakan Antivirus yang boleh mengenalpasti virusnya dan jangan lupa untuk “update” Antivirus anda.

Selamat Mencuba.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan