"SELAMAT DATANG KE BLOG INI. GUNAKANLAH IANYA UNTUK TUJUAN BERKONGSI PENGETAHUAN MEMBINA DAN POSITIF. ADALAH TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI MENGGUNAKAN BLOG INI UNTUK TUJUAN MENGKRITIK DAN MENFITNAH MANA-MANA PIHAK SERTA MENYEBARKAN BERITA PALSU ATAU YANG BOLEH MENGAIBKAN DAN MEMALUKAN PIHAK-PIHAK TERTENTU. BEGITU JUGA PERKARA-PERKARA YANG BERKAITAN DENGAN ISU-ISU POLITIK TIDAK DIBENARKAN SAMA SEKALI DIBINCANGKAN DALAM BLOG INI."

04 April 2020

CARA MENGATASI TERLUPA PASSWORD BIOS KOMPUTER

Ada sesetengah komputer telah di masukkan Password untuk kawalan CMOS komputer anda supaya anak anak anda tidak boleh mengubah CMOS komputer anda yang akan membuatkan konfigurasi asas komputer anda berubah. Ini adalah baik untuk mengawal konfigurasi komputer anda masalahnya adalah bila komputer anda rosak atau menghadapi masalah konfigurasi anda sendiri tak dapat masuk ke BIOS sekiranya anda lupa Password nya atau memang telah di masukan oleh orang lain semasa pembelian awal dulu. Bagaimana cara mengatasi masalah ini.

Terdapat 2 cara iaitu;
1. Buka komputer anda dan cabutkan bateri pada mother board komputer anda
2. Cabut Jumper BIOS dan set semula kepada set Clear BIOS kemudian pasang semula ketempat asal selepas di BOOT (Pastikan karen dimatikan ketika setting jummper)
Selepas selesai set semula Jumper dan CMOS anda seperti kedudukan asal.


Bagi saya pilihan pertama adalah lebih mudah kerana tidak mengangu keseluruhan konfiguras CMOS anda INGAT Jika anda tidak memahami setting CMOS dan arahan DOS anda dinasihatkan jangan mencuba sendiri Rujuklah pada yang Pakar.

Terima Kasih & Selamat Mencuba

Tiada ulasan:

Catat Ulasan